jarmoleinio

Surkeaa asiakaspalvelua apteekissa

Apteekkien asiakaspalvelua tuskin yleensäkään voi kehua parhaimmaksi ja pohjanoteerauksia löytyy kyllä. Tänään poltin päreeni Espoonlahden Apteekissa, jossa on keksitty kahden jonon järjestelmä. Jos ostat paljon (yli 2 lääkettä) menet toiseen jonoon. Voisi tietysti luulla, että tässä halutaan hyviä asiakkaita palkita. Kun ostat paljon, pääset ihan omaan jonoon. Niinpä, jonoon joka vetää muita hitaammin. Jokainen insinööri, ainakin puhelin- tai liikennetekniikan insinööri tietää, että kaksi jonoa vetää aina huonommin tai epätasaisemmin kuin yksi. No eihän sitä kai muuten apteekkariksi pääsisikään.

Farmaseutti kuulemma näkee, mikä on jonotusaika kummassakin jonossa ja voi ottaa tasapuolisesti molemmista. a) miksei sitten ota b) miksi pitää olla kaksi jonoa jos jonotusajat on pyrkimys pitää samoina?

Kun vielä katsotaan verokalentereita, niin voi vain ihmetellä, miksi Suomessa ylläpidetään tällaista yksinoikeusjärjestelmää.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän HannesV kuva
Hannu Valjakka

Sattuipa tuossa viikolla Arabian kauppakeskuksen apteekissa Helsingissä...
liikun invamopossa istuen.Paikka on ahdas ja mopon kanssa siellä tuntee itsensä norsuksi posliinikaupassa.parkkeerasin siihen ainoaan paikkaan missä tilaa hieman oli ja olin kaikkien tiellä.Tarkoitus oli ostaa käsikauppalääkkeitä,jotka siis olisin voinut ottaa itse vailla minkäänlaista alan koulutusta,jos olisin pystynyt.Keskilattiatyttö,jonka tehtävä on auttaa ja opastaa reseptittömien apteekkituotteiden ostamisessa pyöri siinä ympärilläni palvellen muita ei inva-asiakkaita.
Odottelin aikani omaa vuoroani,että olisin voinut pyytää haluamani.Ohitseni tuli uusia asiakkaita joita palveltiin.Tyttö katsoi minua useampaankin kertaan,mutta siihen se palvelu sitten jäikin.Lopulta kysyin...luuletko että olen parkeerannut tähän huvikseni,vai olisiko minulla kenties asiaakin? Vastaus oli vähintäänkin kummallinen..." täytyy olla farmaseutti voidakseen esitellä lääkkeitä..." pyysin häntä hakemaan farmaseutin antamaan minulle paketin reseptitöntä särkylääkettä.
Tämän päivän asiakaspalvelussa olisi paljonkin konsultoitavaa aivan yksinkertaisissa asioissa.En kaipaa muuta kun kysymykseeni vastauksen silloin kun sitä tarvitsen.Päivittäistavarakauppa on surkeassa jamassa.
sieltä löytyisi tekemistä paljon.Yrityksen palvelukultuuri lähtee johdosta ja sieltähän sen pitäisi tippua sitten alaspäin aina alimpaan portaaseen saakka.Näin ei ilmeisestikään kuitenkaan tapahdu.S-marketit ovat sieltä surkeimmasta päästä.Lidlistä ei voi edes puhua siellä on selkeä asenneongelma johdossa nimenomaan.Noh listaa voisi jatkaa aiheesta voisi puhua enemmänkin,näin vanhanliiton asiakaspalvelijana mutta olkoon tämä tässä nyt tälläkertaa.

Ai juu tänään ohimenne kuultua samaisessa kauppakeskuksessa sähkösopimuksia kauppaavalta konsulentilta...parikymppinen kaveri
selkeästi yli kasikymppiselle vanhalle rouvalle " moro,maksatsä ite sähkölaskus..."

Käyttäjän jarmoleinio kuva
Jarmo Leiniö

On aivan uskomatonta, missä jamassa asiakaspalvelu voi olla tänäpäivänä. On lähes mahdotonta, että kaupassa myyjä osaisi ottaa sinuun katsekontaktia heti kun astut kauppaan ja jos hän on kiinni toisen asiakkaan kanssa, niin voisi huikata, että palvelen hetken kuluttua. Invamopolla liikkuvaa asiakasta on tietysti aivan mahdotonta ymmärtää saati osata ottaa kontaktia.

Joachim Seetaucher

Tuosta tuli mieleeni ihailemani asiakaspalvelija jenkeissä Etelä-Carolinassa kun hän oli lyömässä kassaan hintoja yhdelle asiakkaalle, minä tunkeilevasti samaan aikaan rohkenin kysyä erään tuotteen sijaintia marketissa, samassa hänen puhelin soi ja yksi kolloeegoista tuli kysymään jotain.

Nainen nosti kätensä pystyyn ja sanoi rennosti naurahtaen: "Hold on please, I have only one brain!"

Käyttäjän jarmoleinio kuva
Jarmo Leiniö

Sain tänään apteekkarilta vastauksen reklamaatiooni. Hän totesi saaneensa positiivista palautetta asiakkailta, jotka ovat ostaneet vain vähän ja suoriutuneet nopeasti apteekista. Tämän asian kääntöpuoli on, että samaan aikaan on paljon ostavat asiakkaat joutuneet odottamaan pidempään, siis paljon maksavat asiakkaat, joita yleensä pidetään parempina asiakkaina. Kahden jonon järjestelmä todella toimii päin...

Vastaukseni apteekkarille oli, että meidän lähipiiri siirtyy käyttämään reseptilääkkeille muita apteekkeja, kunnes typerä kahden jonon järjestelmä on purettu. Tätä suosittelen kaikille muillekin.